مبانی نظری و پیشینه تحقیق حفظ و نگهداری نیروی انسانی 67 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حفظ و نگهداری نیروی انسانی 67 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری حفظ و نگهداری نیروی انسانی
پیشینه تحقیق حفظ و نگهداری نیروی انسانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش حفظ و نگهداری نیروی انسانی
پیشینه تحقیق و مبانی نظری حفظ و نگهداری نیروی انسانی
دانلود مبانی نظری حفظ و نگهداری نیروی انسانی
دانلود پیشینه تحقیق حفظ و نگهداری نیروی انسانی
فصل دوم پایان نامه حفظ و نگهداری نیروی انسانی

رفتن به سایت اصلی

هدف از فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت پرداختن به موضوع مبانی نظری و پیشینه تحقیق حفظ و نگهداری نیروی انسانی می باشد. در ابتدا به تشریح مبانی نظری حفظ و نگهداری نیروی انسانی می پردازیم و در ادامه به بررسی پیشینه تحقیق حفظ و نگهداری نیروی انسانی در پژوهش های داخلی و خارجی می پردازیم.یكی از وظایف اصلی مدیران پس از جذب و بهسازی نیروی حفظ و نگهداشت منابع انسانی است . به همین منظور صاحب نظران از سه فرایند برنامه ریزی نیروی انسانی متشکل از : جذب،بهسازی،(آموزش) و حفظ نگهداشت منابع انسانی مهمترین آن را که فرایند حفظ و نگهداشت است ،ذکر نموده اند .در صورتی که سازمانی در صورت جذب  و بهسازی نیروی کار موفق شود ، ولی در حفظ و نگهداشت آن کوتاهی نماید و بنا به دلایلی زمینه های افت نیروی انسانی موجودش را فراهم نمایددر نیل به اهداف خود دچار شکست خواهد شد .به عبارتی، حتی اگر کارمند یابی ، انتخاب آموزش و سایر اقدامات پرسنلی به نحو شایسته انجام شود ، ولی توجه کافی به فرایند نگهداشت نگردد ،نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود .

 

 

. نظام نگهداری منابع انسانی ابعاد متعددی را شامل می‌شود كه می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم نمود: دسته اول در رابطه با حفظ و تقویت جسم كاركنان است مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محیط كار، اجرای برنامه‌های ورزش و تندرستی و بعضی خدمات مشابه. دسته دوم شامل مواردی است كه تقویت‌كننده روحیه علاقمندی كاركنان به كار و محیط كار می‌باشد مانند خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات پرسنلی. در صورت داشتن توجه و بكارگیری این موارد امنیت شغلی در كاركنان ایجاد شده و به رضایت شغلی آنها منتهی می‌شود كه این امر خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

 

 

2-1-1مدیریت چیست؟
         سازمان برای نیل به مقاصد خود و جهت دادن به فعالیتهای کارکنان در راستای هدفهایش به سرپرستی، نظارت، هماهنگی و هدایت نیاز دارد. مجموعۀ وظایفی که رفتار و فعالیت سازمان را در مسیر هدف تنظیم، تصحیح،تقویت  و راهنمایی می کند مدیریت نامیده می شود. همۀ سازمانهای رسمی برای استمرار و تداوم فعالیت خود به مدیریت نیاز دارند. فقدان مدیریت موجب ناهماهنگی،انحراف از هدف، اتلاف وقت و انرژی می شود و سازمانها را به نابسامانی و از هم پاشیدگی می کشاند.( عشاقی،25:1391)
سازمان و مدیریت لازم و ملزوم یکدیگرند ، وجود یکی بدون دیگری بی معناست . مدیر در سازمان فعالیت می کند و هیچ سازمانی از مدیریت بی نیاز نیست. (فیصی ، 1387 :8)

 

 

2-1-2 تعریف مدیریت
برای مدیریت تعریفهای گوناگونی از ابعاد مختلف ارائه شده است . اگر مدیریت فرایندی باشد که مدیر برای تحقق هدفهای سازمان  آن را پی می گیرد،تعریف فرآیندی ارائه می گردد. فرآیند به معنای شیوۀ نظام یافتۀ اجرای فعالیتهاست.
مدیریت عبارت است از فرآیند برنامه ریزی،سازماندهی ، هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد کلیۀ منابع قابل دسترسی به هدفهای تعیین شدۀ سازمان . 
مدیریت به عنوان «هنر انجام دادن کارها به وسیلۀ دیگران» نیز تعریف شده است. زیرا مدیران با اتخاذ تدابیری برای انجام کارها توسط دیگران و نه شخص مدیر به اهداف سازمان نایل می شوند. ( فیصی ،  9:1387)

 

 

 

2-1-3 ابعاد مدیریت منابع   انسانی
ابعاد مختلف مدیریت منابع انسانی را در چار چوب یک سیستم تنظیم شده ارائه کرده است :
در این سیستم درون داد ، شامل ارزش های منابع و تسهیلات ، اطلاعات و تکنولوژ ی می باشد که برای تمام سازمانها بنا به نحوه ی فعالیت آنها متفاوت هستند . همچنین در یک سیستم  منابع   انسانی برون داد ، شامل تامین نیروی انسانی ، رضایتمندی کارکنان و اهداف اجتماعی می شود . این اهداف با فعالیتهایی چون جذب ، بهسازی ، نگهداری و کاربرد نیروی انسانی است در کوتاه مدت و بلند مدت به ثمر خواهند رسید . در این راستا ، عوامل محیطی چون قوانین و مقررات دولتی ، واکنش های محیطی ، قوانین شورای مرکزی مربوط به سازمان و … نیز در سیستم مذکور دخیل هستند. (میر سپاسی ،25:1374)
با توجه به ابعاد فوق ، می توان مدیریت منابع انسانی را به سه فرایند جذب ، بهسازی و نگهداری تفکیک کرد . لذا بعد از توضیح سیر تحول و تکامل مدیریت منابع انسانی ، این سه فرایند تشریح میشوند . 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
مفاهیم و جایگاه استراتژی های حفظ و نگهداری نیروی انسانی
2-1مقدمه 
2-1-1مدیریت چیست؟ 
2-1-2 تعریف مدیریت 
2-1-3 ابعاد مدیریت منابع انسانی 
2-1-4 سیر تکامل مدیریت منابع  انسانی 
2-1-5 اهداف سیستم مدیریت منابع انسانی 
2-1-6 چرخه مدیریت منابع نسانی 
2-1-7 فرایند جذب (کارمند یابی 
2-1-8 فرایند بهسازی (آموزش) منابع انسانی 
2-1-9 نظام حفظ و نگهداشت منابع انسانی  
2-1-10 با چه فرمولی می‌توان نیرو‌های یک سازمان را حفظ و ابقاء کرد؟ 
2-1-11علت مشارکت و کناره گیری مردم از برخی فعالیت‌ها چیست؟ 
2-1-12مدیر یک سازمان باید جهت حفظ استعداد‌های ‌شرکت خود 10 ویژگی زیر را داشته باشد 
2-1-13اهمیت حفظ و نگهداشت کارکنان  
2-1-14خدمات رفاهی 
2-1-15ایجاد شرکت های تعاونی مصرف 
2-1-16مهد کودک در جوار محیط کار 
2-1-17پرداخت کمک های نقدی و غیر نقدی 
2-1-18برقراری سرویس رفت آمد 
2-1-19بازدید های رفاهی 
(الف) عیادت بیمار 
(ب) شرکت در مراسم عزاداری 
2-1-20فعالیت های فرهنگی 
2-1-21ایجاد اماکن رفاهی- ورزشی برای کارکنان و خانواده های آنان 
2-1-22ایجاد غذاخوری در محیط کار 
2-1-23ایجاد تعاونی های مسکن و تهیه ی مسکن ارزان قیمت برای کارکنان  
2-1-24بیمه وبازنشستگی 
2-1-25بازنشستگی 
2-1-26هدف طرح های بازنشستگی 
2-1-27 مزایای بازنشستگی 
الف)بیمه  
ب)بیمه عمر 
ج)بیمه خدمات درمانی 
د) بیمه بیکاری 
2-1-28بهداشت و ایمنی 
الف)ویژگیهای مشترک بهداشت و ایمنی 
ب)سلامت ایمنی و رفاه کارکنان: 
ج)برنامه های آموزشی و انگیزشی: 
2-1-29بهداشت و درمان 
الف)معاینات پزشکی 
ب)خدمات درمانی 
2-1-30مبارزه با مصرف الکل و مواد  مخدر 
2-1-31مهندسی عوامل انسانی انسانی ( ارگونومی) 
الف)خدمات مشاوره ای 
ب)کمک های فکری و روانپزشکی 
ج)اهمیت مشارکت کارمندان در عملکردهای مربوط به حفظ استعدادها 
2-2-16چارچوب نظری تحقیق 
2-2-17خلاصه تحقیقات انجام شده  

منابع

 

  • بسته آموزشی دوره کارشناسی مهندسی نفت

    بسته آموزشی دوره کارشناسی مهندسی نفت بسته آموزشی دوره کارشناسی مهندسی نفت دوره کارشناسی مهندسی نفت تعداد واحد دروس مهندسی نفت چارت پیشنهادی کارشناسی مهندسی نفت فرم تطبیق پیشنهادی کارشناسی مهندسی نفت رفتن به سایت اصلی بسته آموزشی دوره کارشناسی…

  • کارت امتیازی متوازن( Balanced Score Card )

    کارت امتیازی متوازن( Balanced Score Card ) روش‌های نوین سنجش عملکرد سازمان‌ها كپلن و نورتون برنامه‌ریزی استراتژیک ارزیابی متوازن مدل ارزیابی متوازن کارت امتیازی متوازن دانلود مقاله کارت امتیازی متوازن رفتن به سایت اصلی کارت امتیازی متوازن ( Balanced Score…

  • بررسی حسگرها و نحوه ساخت حسگر دنده عقب

    بررسی حسگرها و نحوه ساخت حسگر دنده عقب حسگر سنسور سنسور پارک تکنیکهای تولید سنسور نحوه ساخت حسگر دنده عقب بررسی حسگرها و نحوه ساخت حسگر دنده عقب نحوه ساخت حسگر پارک نحوه ساخت سنسور پارک دانلود پایان نامه الکترونیک…

  • بررسی قصه و شعر در ادبیات کودکان و تاثیر آن در رشد شخصیت کودک

    بررسی قصه و شعر در ادبیات کودکان و تاثیر آن در رشد شخصیت کودک کلمات کلیدی : انواع ادبیات کودک وظایف ادبیات کودک پایان نامه ادبیات کودک اهمیت و اهداف ادبیات کودک پیدایش و سیر تاریخی ادبیات کودک دیدگاه های…

  • توانمند سازی كاركنان

    توانمند سازی كاركنان توانمند سازی سرمایه های انسانی دانلود مقاله افزایش بهره وری كاركنان دانلود مقالات رشته مدیریت دانلود مقاله توانمند سازی كاركنان دانلود مقاله توانمند سازی سرمایه های انسانی دانلود مقالات مدیریت رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته…

  • رابطه اخلاق و عرفان

    رابطه اخلاق و عرفان چیستی عرفان و اخلاق و اقسام آن از دیدگاه استاد شهید مطهری‏ اشتراك و افتراق عرفان و فلسفه‏ اشتراك‏ها و افتراق‏های عرفان عملی و اخلاق‏ نسبت عرفان با اخلاق در اسلام‏ دانلود مقاله رابطه اخلاق و…

  • پایان نامه رشته صنایع با عنوان زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک

    پایان نامه رشته صنایع با عنوان زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک خط تولید زمان سنجی برقرار تعادل خط تولید شرکت پارس الکتریک خرید پایان نامه رشته صنایع زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک دانلود پایان نامه رشته…

  • پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری(1) ولک و همکاران ترجمه کرمی و تاجیک با موضوع چارچوب نظری FASB

    پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری(1) ولک و همکاران ترجمه کرمی و تاجیک با موضوع چارچوب نظری FASB کلمات کلیدی : دانلود رایگان پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری یک تألیف ولک و همکاران ترجمه کرمی و تاجیک با موضوع…

  • بررسی سیستمهای انژکتوری خودروهای داخلی

    بررسی سیستمهای انژکتوری خودروهای داخلی انژکتورها سیستمهای انژکتوری تولیدات کارخانه ایران خودرو و سایپا سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مکانیک رفتن…

  • حقوق و تکالیف متعاملین در بیع الکترونیک

    حقوق و تکالیف متعاملین در بیع الکترونیک کلمات کلیدی : بیع الکترونیک مقاله بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی چیست پایان نامه بیع الکترونیکی خیارات در بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران تجارت الکترونیکی بیع است یا معاطات پایان نامه…

  • پروپوزال جایگاه مدیریت دانش در تصمیم گیری های مدیران مدارس

    پروپوزال جایگاه مدیریت دانش در تصمیم گیری های مدیران مدارس نقش مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس پروپوزال جایگاه مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس رابطه مدیریت دانش و تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس دانلود پروپوزال مدیریت…

  • مقايسه سلامت روان بچه های دختر با مادران شاغل و غيرشاغل

    مقايسه سلامت روان بچه های دختر با مادران شاغل و غيرشاغل سلامت روان در دختران سلامت روان در فرزندان سلامت روان در فرزندان زنان شاغل سلامت روان در فرزندان مادران شاغل سلامت روان در فرزندان مادران خانه دار سلامت روان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی 2 مبانی نظری هوش هیجانی ادبیات نظری هوش هیجانی چارچوب نظری هوش هیجانی فصل دوم پایان نامه هوش هیجانی دانلود مبانی نظری هوش هیجانی پیشینه هوش هیجانی پیشینه تحقیق هوش هیجانی پیشینه داخلی…

  • پاورپوینت و ارائه کامل مکان یابی در پروژه‌های زیست‌محیطی

    پاورپوینت و ارائه کامل مکان یابی در پروژه‌های زیست‌محیطی مکانیابی روش AHP مکان یابی شهری مکان یابی کاربریهای توسعه سامانه اطلاعات جغرافیایی مکان یابی در پروژه‌های زیست‌محیطی دانلود پاورپوینت و ارائه کامل مکان یابی در پروژه‌های زیست‌محیطی سیستم همکاری در…

  • مبانی نظری شناسایی رابطه مولفه های فرسودگی شغلی و تعارض کار و خانواده با رضایت شغلی در بین زنان شاغل

    مبانی نظری شناسایی رابطه مولفه های فرسودگی شغلی و تعارض کار و خانواده با رضایت شغلی در بین زنان شاغل کلمات کلیدی : تعارض کار و خانواده مولفه هاي فرسودگي شغلي مولفه هاي تعارض كار و خانواده تعارض کار -…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات مبانی نظری تبلیغات دانلود مبانی نظری تبلیغات پیشینه تحقیق تبلیغات ادبیات نظری تبلیغات فصل دوم پایان نامه تبلیغات مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات ادبیات و مبانی نظری تبلیغات رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • تشریح کامل مولفه ها و ابعاد فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی

    تشریح کامل مولفه ها و ابعاد فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی رابطه بین تکنولوژی و ساختار سازمانی اثر تکنولوژی بر ساختار سازمانی تکنولوژی سازمانی میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر…

  • بررسی حقوقی اشغال در اسناد بین‌المللی

    بررسی حقوقی اشغال در اسناد بین‌المللی اشغال اشغال نظامی اشغال در حقوق بین‌الملل دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانلود پایان نامه حقوق بین الملل اشغال در دو دهه اخیر بررسی حقوقی اشغال در اسناد بین‌المللی رفتن به…

  • چگونگى تاثیرگذارى سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران بر نظام بین المللى

    چگونگى تاثیرگذارى سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران بر نظام بین المللى سیاست خارجى ایران ساختار نظام بین الملل تاثیرگذارى سیاست خارجى ایران بر نظام بین الملل دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی جایگاه نظام سیاسى ایران دانلود مقالات کارشناسی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان مبانی نظری تعهد سازمانی کارکنان دانلود مبانی نظری تعهد سازمانی کارکنان پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان ادبیات نظری تعهد سازمانی کارکنان فصل دوم پایان نامه تعهد سازمانی کارکنان مبانی نظری و پیشینه…

  • برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز

    برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز كنترل پروژه مدیریت پروژه فرایندهای كنترلی برنامه ریزی و تحلیل سیستمها برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز منحنی s خرید پایان نامه كارشناسی مهندسی صنایع خرید پایان نامه صنایع سیستم همکاری در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت مبانی نظری فراشناخت ادبیات نظری فراشناخت چارچوب نظری فراشناخت فصل دوم پایان نامه فراشناخت دانلود مبانی نظری فراشناخت پیشینه فراشناخت پیشینه تحقیق فراشناخت پیشینه داخلی فراشناخت پیشینه خارجی فراشناخت پیشینه پژوهش فراشناخت پیشینه نظری…

  • تشریح مدل کارت امتیازی متوازن و تکنیک گسترش کارکرد کیفیت

    تشریح مدل کارت امتیازی متوازن و تکنیک گسترش کارکرد کیفیت مدل کارت امتیازی متوازن تکنیک گسترش کارکرد کیفیت مناظر کارت امتیازی متوازن تحقیق درباره کارت امتیازی متوازن پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن تحقیق در مورد کارت امتیازی متوازن مقاله گسترش…

  • پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر قصد مصرف کننده برای خرید کالای لوکس

    پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر قصد مصرف کننده برای خرید کالای لوکس پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه قصد خرید مصرف کننده پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه خرید کالای لوکس پرسشنامه قصد مصرف کننده برای خرید کالای لوکس پرسشنامه عوامل موثر…

  • بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون

    بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون ادراک حسی زیبایی‌شناسی ارسطو زیبایی‌شناسی افلاطون بررسی زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون مفهوم زیبایی تاریخچه زیبایی‌شناسی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل دانلود…

  • دیدگاه های مربوط به سلامت روان و ایمان با تاکید بر آیات قرآن

    دیدگاه های مربوط به سلامت روان و ایمان با تاکید بر آیات قرآن کلمات کلیدی : تحقیق نظریه های سلامت روان دیدگاه های مربوط به سلامت روان مولفه های سلامت روان از دیدگاه های مختلف تعریف سلامت روان از دیدگاه…

  • مبانی نظری مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر حس تعلق مکانی در سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی

    مبانی نظری مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر حس تعلق مکانی در سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی کلمات کلیدی : حس تعلق مکان سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری حس تعلق مکان بررسی ابعاد حس تعلق مکانی مبانی نظری عوامل موثر بر حس…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی 58 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی مبانی نظری اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی پیشینه تحقیق اختلال…

  • ارزیابی علل بر ازدیاد مطالبه های غیرجاری در نظام بانکی کشور

    ارزیابی علل بر ازدیاد مطالبه های غیرجاری در نظام بانکی کشور مطالبه های غیر جاری مطالبات غیر جاری چیست تعریف تسهیلات غیرجاری مطالبات بانکی چیست افزایش مطالبه های غیرجاری عوامل موثر بر افزایش مطالبه های غیرجاری علل تاثیرگذار بر افزایش…

  • پرسشنامه عوامل موثر بر پذیرش سیستم معاملات آنلاین بورس

    پرسشنامه عوامل موثر بر پذیرش سیستم معاملات آنلاین بورس پرسشنامه سیستم معاملات بر خط بورس پرسشنامه آنلاین تریدینگ پرسشنامه پذیرش خدمات الكترونیكی پرسشنامه عوامل موثر بر پذیرش سیستم معاملات بر خط بورس پرسشنامه عوامل موثر بر پذیرش آنلاین تریدینگ رفتن…