مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت فراگیر
مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه نظری مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
چارچوب نظری مدیریت کیفیت فراگیر

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت با موضوع مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر  می باشد. در بخش اول به تفصیل در مورد مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر صحبت خواهیم کرد و در ادامه و در بخش دوم به بررسی پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر در پژوهش های داخلی و خارجی می پردازیم.

 

 «مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008). 

 

 

TQM به عنوان پارادایم  مدیریت بوسیله بسیاری از سازمان ها در سرتاسر جهان پذیرفته شده است. جنبش کیفیت تقریبا در تمام کشورها با پروژه بهبود کیفیت در بخش های تولیدی شروع شد. TQM بعدها در بخش های خدماتی از قبیل بانک، بیمه و در نهایت درسازمان های غیرانتفاعی چون موسسات آموزشی، بهداشتی و… به کارگرفته شده است. در بین عناصر ضروری TQM، تمرکز بر مشتری احتمالا مهمترین عامل است(همان).

 

 

اسکات (1993) بیان می کند که مشتریان و نیازهای آنها است که به سازمان و فعالیت های آن شکل می دهد. تمام شرکت ها تلاش می کنند که بهترین باشند و استراتژی هایی را جهت نیل به اهداف کیفیت خود به کار می گیرند. توسعه TQM به عنوان یک مزیت رقابتی  درنظر گرفته شده است که شرکت ها را کارآمدتر و نوآورتر می سازد. هدف اصلی TQM توسعه یک برنامه برای دستیابی به رضایت مشتری است. با پیروی از قوانین TQM به طور مستمر، شرکت ها می توانند مزیت رقابتی خود را در بلند مدت از طریق سازگاری با نیازهای مشتری، حفظ کنند. کاتلر  TQM را به عنوان بهبود مستمر کیفیت در فرایندهای سازمان، تولیدات و خدمات تعریف می کند. این رویه باید در سرتاسر سازمان، به طور جامع و به وسیله مدیران انجام شود. هدف از این تلاش مستمر، افزایش رضایت مشتری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها یا محدود کردن برخی از هزینه ها است(سازی ، 2000،1-2). 

 

 

انواع سازمان ها، از خصوصی تا دولتی، بزرگ تا کوچک و تولیدی تا خدماتی همه TQM را اعمال می کنند، هرچند این بحث وجود دارد که آیا مفاهیم کلی TQM، ارزش ها، روش ها و ابزارهای آن برای تمام انواع سازمان ها مشابه است. هاگ و استولن (1996) با بیان تفاوت بین سازمانهای تولیدی و خدماتی به این نتیجه رسیدند که مفاهیم اساسی TQM برای تمامی سازمان ها یکسان است، با این تفاوت که سازمان های خدماتی به کندی TQM را می پذیرند(اریکسون ،2004،79).

 

 

امروزه تنها شركتهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسب برخوردارند كه محور اصلی فعالیت موسسه خود را تامین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان با حداقل قیمت و حداكثر كیفیت قرار داده اند. در واقع حضور موثر و  موفق در بازار رقابتی منطقه ای و جهانی، همراه با استفاده بهینه از تمامی امكانات و بهره برداری مناسب از منابع جدید جهت تولید و ارائه خدمات مطلوب و با كیفیت مناسب براساس رضایتمندی مشتری ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

پس از جنگ جهانی دوم، مدیران صنایع و خدمات در كشورهای مختلف به دلیل عدم اطلاع و توجه كافی به كیفیت و عدم بكارگیری صحیح اجزا آن درفرآیند عملیات، مجبور به تعطیل واحدهای تولیدی و خدماتی خود شدند. در زمانی كه كشورهای غربی درگیر مشكلات بیكاری و ركود اقتصادی بودند، شركتهای ژاپنی با استفاده از نظرات نظریه پردازان علم كیفیت مانند دمینگ، جوران، فیگن بام و ایشی كاوا در راه رشد تولید و خلاقیت و كسب سهم بیشتر بازار قدم های مهمی بر می داشتند. همچنین موسسات تولیدی و خدماتی ژاپن در سایه توجه مناسب به فرهنگ سازمان، بكارگیری مناسب سیستم های صنعتی، بازرگانی و خدماتی و توجه مناسب به عواملی چون مدیریت رفتار و ایجاد انگیزش مناسب و فراهم نمودن جریان اطلاعات فراگیر در بین رده های مختلف سازمانی، سعی در حل مشكلات واحدها و برآورده نمودن خواسته های متغیر مشتریان از طریق بهبود مستمر كیفیت و كاهش هزینه های عملیات خود نموده و آنها همچنین كاهش دوره بازگشت سرمایه را به عنوان اصلی ترین هدف سازمان خود قرار داده اند(كزازی،1378).

 

 

مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه مدیریتی است که نیازهای مشترک و اهداف شرکت را جدایی ناپذیر می داند، در تجارت، صنعت و خدمات کاربرد دارد، حداکثر کارآیی و اثربخشی را تضمین می کند، رهبری تجاری را از طریق اعمال حاکمیت در فرآیندها و سیستم ها قوام می بخشد، باعث افزایش کارآیی و نیز جلوگیری از خطاها می شود و سازمان را مطمئن می سازد که کلیه اهداف آن، در جهت برآوردن نیازهای مشتریان است(پترسون ،2008). 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت  70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو  71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

  • بررسی و تشریح دیدگاه های متفاوت درمورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن

    بررسی و تشریح دیدگاه های متفاوت درمورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن سلامت روانی نظریه های سلامت روانی عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی بررسی مفاهیم مشابه سلامت روانی دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان عوامل تاثیر گذار…

  • پرسشنامه استاندارد سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992

    پرسشنامه استاندارد سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992 پرسشنامه استاندارد سبک های تفکر پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992 دانلود پرسشنامه سبک تفکر استرنبرگ انواع سبک های تفکر استرنبرگ پرسشنامه استرنبرگ پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ –…

  • آنالیز و مدلسازی سورسهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن تداخل بین کاربران

    آنالیز و مدلسازی سورسهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن تداخل بین کاربران کدهای CDMA دسترسی به کانال دسترسی چندگانه با تقسیم کد سیستمهای دستیابی چندگانه تقسیم کد آنالیز و مدلسازی کدهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن…

  • پاورپوینت کتاب حسابداری صنعتی ( 3 ) تألیف نسرین فریور و محمود عربی ( به همراه حل تشریحی مسائل)

    پاورپوینت کتاب حسابداری صنعتی ( 3 ) تألیف نسرین فریور و محمود عربی ( به همراه حل تشریحی مسائل) کلمات کلیدی : پاورپوینت کتاب حسابداری صنعتی ( 3 )تألیف نسرین فریور و محمود عربی کتاب حسابداری صنعتی ( 3 )تألیف…

  • مطالبات معوق و چالش‌های فراروی بانك و بیمه

    مطالبات معوق و چالش‌های فراروی بانك و بیمه مطالبات معوق آسیب شناسى مطالبات معوق دانلود مقاله مطالبات معوق عوامل ایجاد مطالبات معوق بانكها علل ایجاد و رشد مطالبات معوق راهکارهای وصول مطالبات معوق كاهش مطالبات سررسید گذشته رفتن به سایت…

  • مقاله رشته علوم اجتماعی با عنوان بزهكاری به عنوان آسیب اجتماعی

    مقاله رشته علوم اجتماعی با عنوان بزهكاری به عنوان آسیب اجتماعی بزه بزهكاری پیشگیری از جرم بزهكاری نوجوانان دانلود مقاله رشته علوم اجتماعی با عنوان بزهكاری به عنوان آسیب اجتماعی استراتژی های پیشگیری از بزهكاری مدل تحلیلی بررسی عوامل موثر…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 8

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 8 مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری…

  • ارزیابی عملکرد شرکتهای تعاونی روستایی با روش کارت امتیازی متوازن

    ارزیابی عملکرد شرکتهای تعاونی روستایی با روش کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد در شرکت های تعاونی ارزیابی عملکرد شرکت های تعاونی ارزیابی عملکرد شرکت‌های تعاونی کشاورزی مقاله ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد شرکت‌های تعاونی…

  • پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده

    پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده پاورپوینت بررسی اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده اهميت كنترل مواد غذايي در سطح عرضه و برنامه هاي آينده سیاستهای ملی کنترل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی بازاریابی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی بازاریابی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوشمندی بازاریابی مبانی نظری هوشمندی بازاریابی پیشینه تحقیق هوشمندی بازاریابی پیشینه داخلی هوشمندی بازاریابی پیشینه خارجی هوشمندی بازاریابی پیشینه پژوهش هوشمندی بازاریابی پیشینه نظری هوشمندی بازاریابی ادبیات…

  • پروژه پایانی مهندسی کامپیوتر با عنوان بررسی سیستم انبارداری

    پروژه پایانی مهندسی کامپیوتر با عنوان بررسی سیستم انبارداری دانلود پایان نامه انبارداری سیستم انبارداری بررسی سیستم انبارداری سامانه انبارداری دانلود پروژه بررسی سیستم انبارداری دانلود پروژه تجزیه و تحلیل سیستم انبارداری دانلود پایان نامه بررسی سیستم انبارداری رفتن به…

  • مقایسه سیستم LSF با سیستم های اسکلتی فلزی و بتنی

    مقایسه سیستم LSF با سیستم های اسکلتی فلزی و بتنی سازه فولادی سبک دانلود مقاله سیستم قاب فولادی سبك مقاطع فولادی سرد نورد شده فولادی دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقاله مقایسه سیستم LSF با سیستم های اسکلتی فلزی و…

  • پرسشنامه اختلالات خواب محمدی و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه اختلالات خواب محمدی و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه اختلالات خواب دانلود پرسشنامه اختلالات خواب پرسشنامه اختلال خواب پترزبورگ پرسشنامه اختلال خواب پیتزبورگ پرسشنامه اختلال خواب کودکان پرسشنامه استاندارد اختلالات خواب دانلود پرسشنامه…

  • پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی با عنوان سیستم‌های اعلام حریق

    پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی با عنوان سیستم‌های اعلام حریق حریق رعایت اصول ایمنی سیستم‌ اعلام حریق انواع سیستم‌های اعلام حریق خرید پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی فروش پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • دانلود گزارش کارآموزی ساختمان سازی و تاثیر اقلیم در آن

    دانلود گزارش کارآموزی ساختمان سازی و تاثیر اقلیم در آن انواع ساختمان ساختمان سازی تاثیر اقلیم در ساختمان سازی روش های مقاوم سازی ساختمان دانلود گزارش کارآموزی رشته عمران ساختمان سازی و تاثیر اقلیم در آن دانلود گزارش کارآموزی عمران…

  • پاورپوینت اصول نگهداری مواد غذایی

    پاورپوینت اصول نگهداری مواد غذایی کلمات کلیدی : پاورپوینت اصول نگهداری مواد غذایی اصول نگهداری مواد غذایی تحقیق اصول نگهداری مواد غذایی جلوگیری و یا به تأخیر انداختن تجزیه های میکروبی روشهای جلوگیری و یا به تأخیر انداختن تجزیه های…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری مبانی نظری پرخاشگری پیشینه پرخاشگری دانلود مبانی نظری پرخاشگری پیشینه تحقیق پرخاشگری ادبیات نظری پرخاشگری فصل دوم پایان نامه پرخاشگری مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری ادبیات و مبانی نظری پرخاشگری رفتن به سایت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری مبانی نظری رضایت مشتری پیشینه تحقیق رضایت مشتری مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری پیشینه پژوهش رضایت مشتری ادبیات نظری تحقیق رضایت مشتری دانلود مبانی نظری رضایت مشتری دانلود پیشینه تحقیق رضایت…

  • پروتئینهای محرک و حرکت

    پروتئینهای محرک و حرکت پروتئینهای محرک و حرکت رفتن به سایت اصلی نمونه مقاله ترجمه شده پروتئین¬های محرک و حرکت اسکلت سلولی به شکل یک داربست است، که در طول آن پروتئین¬های محرک می توانند حرکت کنند. این پروتئین¬ها، انرژی…

  • تحلیل اثرات فقر بر سلامت روح و روان انسانها از نگاه اسلام

    تحلیل اثرات فقر بر سلامت روح و روان انسانها از نگاه اسلام کلمات کلیدی : آثار فقر بر سلامت جایگاه فقر در اسلام عوامل فقر در اسلام آثار فقر در نگاه اسلام بررسی فقر در فقه امامیه شيوه هاي مبارزه…

  • بررسی ابعاد و پیشایندهای اشتیاق شقلی

    بررسی ابعاد و پیشایندهای اشتیاق شقلی کلمات کلیدی : اشتیاق شغلی doc اشتیاق شغلی کارکنان پایان نامه اشتیاق شغلی ابعاد اشتیاق شقلی کان نظریه های اشتیاق شقلی کان پیشایندهای اشتیاق شقلی کان تعریف نظری اشتیاق شغلی تعریف عملیاتی اشتیاق شغلی…

  • مبانی نظری بررسی تطبیقی جرایم پولشویی در نظام های حقوقی ایران و امارات

    مبانی نظری بررسی تطبیقی جرایم پولشویی در نظام های حقوقی ایران و امارات کلمات کلیدی : پولشویی در حقوق امارات بررسی تطبیقی پولشویی پولشویی در حقوق ایران پولشویی در حقوق بین الملل پولشویی در حقوق کیفری ایران جرم پولشویی در…

  • مقاله ترجمه شده رشته مدیریت با عنوان ارزیابی تاثیر مدیریت ارتباط با مشری‎(CRM)‎‏ برابعاد عملکرد سازکانی :مطالعه موردی در صنعت هتل ‏مالزی

    مقاله ترجمه شده رشته مدیریت با عنوان ارزیابی تاثیر مدیریت ارتباط با مشری‎(CRM)‎‏ برابعاد عملکرد سازکانی :مطالعه موردی در صنعت هتل ‏مالزی سازمان ‏CRM عملکرد هتل مدیریت دانش مشتری مداری فناوری مبتنی بر ‏CRM همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 16

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 16 مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری…

  • مبانی نظری بررسی استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی در برق منطقه ای آذربایجان

    مبانی نظری بررسی استقرار برنامه ریزی منابع سازمانی در برق منطقه ای آذربایجان مبانی نظری erp مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمانی مبانی نظری پیاده سازی erp در سازمان مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی ERP در صنعت تولید برق…

  • پروپوزال بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات تقلبی

    پروپوزال بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات تقلبی کلمات کلیدی : برند و قصد خرید پروپوزال قصد خرید قصد خرید مصرف کننده عوامل موثر بر قصد خرید پروپوزال قصد خرید کالاهای تقلبی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات عوامل…

  • ترموستات دیجیتالی قابل برنامه ریزی

    ترموستات دیجیتالی قابل برنامه ریزی ترموستات ترموستات دیجیتالی ترموستات دیجیتالی قابل برنامه ریزی دانلود مقاله ترموستات دیجیتالی قابل برنامه ریزی دانلود مقالات مهندسی الکترونیک دانلود مقالات الکترونیک رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته الکترونیک با عنوان ترموستات دیجیتالی قابل…

  • پرسشنامه تاثیر اخلاق کاری و رفتار حرفه ای بر عملکرد کارکنان

    پرسشنامه تاثیر اخلاق کاری و رفتار حرفه ای بر عملکرد کارکنان پرسشنامه اخلاق کاری پرسشنامه رفتار حرفه ای پرسشنامه عملکرد کارکنان پرسشنامه تاثیر اخلاق کاری بر عملکرد کارکنان پرسشنامه تاثیر رفتار حرفه ای بر عملکرد کارکنان رفتن به سایت اصلی…

  • پرسشنامه تاثیر پاسخگویی سازمانی در برابر شکایات ارباب رجوع بر رضایت و وفاداری آنان

    پرسشنامه تاثیر پاسخگویی سازمانی در برابر شکایات ارباب رجوع بر رضایت و وفاداری آنان پرسشنامه پاسخگویی سازمانی پرسشنامه پاسخگویی سازمانی در برابر شکایات ارباب رجوع پرسشنامه رضایت و وفاداری رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر پاسخگویی سازمانی در…

  • بررسی انتقال و جذب تكنولوژی

    بررسی انتقال و جذب تكنولوژی عصر اطلاعات انتقال تكنولوژی فناوری اطلاعات دانلود مقالات رشته آی تی بررسی انتقال و جذب تكنولوژی دانلود مقاله انتقال تكنولوژی دانلود مقالات آی تی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته آی تی بررسی انتقال…